woensdag 14 september 2011

WieWasWie

Ik deel het enthousiasme van Christian van der Ven over WieWasWie. Binnenkort beschikken we over een mooie website met veel informatie en veel mogelijkheden. En inderdaad, de indexen blijven vrij toegankelijk zoals dat via Genlias en Digitale Stamboom ook al het geval was. De scans die archiefdiensten kunnen toevoegen, moeten wèl betaald worden, maar dat is wat nu ook gebeurt, althans bij het Gelders Archief. Ik beschouw dat als extra dienstverlening. Overigens heb ik er geen problemen mee om het downloaden van Gelderse akten op termijn gratis te maken, daarin is ook voorzien in het business model van WieWasWie. En wat de akten betreft die nu nog gratis worden aangeboden door FamilySearch: genealogen moeten dat maar zien als een onverwacht voordeeltje, gevolg van het feit dat overeenstemming tussen de archieven en de Mormonen zo lang op zich laat wachten!

Het kosteloos aanbieden van scans past heel goed in de ontwikkeling die we met het Gelders Archief voor ogen hebben, waarbij we de bordjes op termijn zullen verwisselen. De studiezaal bestaat dan alleen virtueel, is 24/7 geopend, heeft een helpdesk gedurende een fors aantal uren per dag en biedt in principe alle informatie die we beschikbaar hebben. Voor zover stukken nog niet digitaal zijn, zal de virtuele bezoeker die onder bepaalde voorwaarden kosteloos online kunnen laten plaatsen. In ons gebouw kun je tegen die tijd nog wel ontvangen worden, maar daar zal toegang worden geheven. Het lijkt nog ver weg, maar de tijd gaat snel!

Het Gelders Archief heeft al tientallen jaren goede contacten met de Mormonen, die in 2007 zijn begonnen met het scannen van Gelderse akten van de Burgerlijke Stand. Zonder hun inzet zou het voor ons onmogelijk zijn om binnen afzienbare tijd de akten digitaal beschikbaar te krijgen. We zullen dan ook een overeenkomst met hen sluiten.

Nog een enkel woord over WieWasWie. Ik verwacht dat de site het goed zal gaan doen. Maar juridisch gezien moet er nog wel het een en ander gebeuren. We werken nu met een stichting en de zeggenschap van de verschillende archiefdiensten is niet goed geregeld. In Gelderland experimenteren we op dit moment met het coöperatiemodel. Dat zie ik als een prima optie voor WieWasWie en voor een verdere bundeling van krachten. Lijkt me goed als belangenvereniging BRAIN  hiertoe het voortouw zou nemen!

5 opmerkingen:

  1. Dat er betaald moet worden voor een scan van een akte, daar kan ik me met enig hard nadenken iets bij voorstellen. Lastiger vind ik het bij ondersteunende gegevens zoals de 10-jarige tafels. Huwelijksbijlagen zit daar dan weer tussenin. Veel informatie, maar lang niet alles is zinvol. Mijn conclusie, betalen, maar dan ook goed kunnen bepalen wat en waarvoor.

    dennis baegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat houdt de deal tussen het Gelders Archief en Mormonen in? En gaan de Gelderse akten in FamilySearch nu op zwart?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Principe is betalen voor alle scans, maar de tafels zullen daar niet onder vallen. Het gaat om indexen met daaraan de akten gekoppeld.
    De deal die het Gelders Archief zal afsluiten, betekent dat wij onze indexen leveren in ruil voor de scans van de akten. De eerste jaren gaan de Gelderse akten inderdaad op zwart, anders valt een van de poten onder het business model van WieWasWie weg; is simpelweg een kwestie van dekking.
    Persoonlijk zal ik een jaarabonnement afsluiten bij WieWasWie. Daar zijn de akten die ik wil inzien straks heel eenvoudig te vinden, zonder veel bladeren en de kosten zijn gering. Ik ben ''vriend' van het CBG met als voordeel het tot op zekere hoogte vrij doorzoeken van de bestanden; met de contributie heb ik als klant/genealoog geen moeite. Neemt niet weg dat ik me er voor wil inzetten om z.s.m. tot vrije beschikbaarstelling te komen in samenhang met mijn visie op de toekomst van onze dienstverlening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het blad van het CB staat een lijst van deelnemende instellingen. Ik mis daar de rijks archieven zoals arnhem voor Gelderland, Zwolle voor Overijsel, Utrecht voor de prov. Utrecht enz., of heb ik het fout.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig zie ik nou net tijdens door klikken dat Utrecht en Arnhem wel mee doet, maar had niet elke provincie een eigen rijksarchief in de hoofdstad?

    BeantwoordenVerwijderen