zaterdag 19 november 2011

Arnhemse mystiek in de 16e eeuw

Afgelopen vrijdag opende in het Historisch Museum in Arnhem de tentoonstelling Verborgen leven. Arnhemse mystiek in de 16e eeuw. De opening daarvan werd heel toepasselijk gehouden in de Waalse kerk, de kapel van het voormalige Sint-Agnietenklooster. Dit klooster blijkt een centrum van mystiek te zijn geweest, daarvan getuigen enkele handschriften die in deze gemeenschap in de 16e eeuw zijn afgeschreven. Deze handschriften vormen de kern van de tentoonstelling. Bij de opening hield Miek Pot een beschouwing over het innerlijk leven. Zij leefde twaalf jaar als kartuizer non in de Ardennen. Aan de hand van haar lezing kon ik mij een aardig beeld vormen van hoe dit leven er uit kan hebben gezien: verstild, volledig naar binnen gekeerd, heel meditatief. Maar ik besef dat de interpretatie van Miek Pot gebaseerd is op haar eigen ervaringen opgedaan in de 20e eeuw. Hoe dan ook, het is jammer dat niet iedere museumbezoeker vooraf haar beschouwing voorgeschoteld kan krijgen!
In de tentoonstelling is een film in 3d opgenomen, gemaakt door Martin van der Meijde (Arnhem 3d) die op een bijzondere wijze de kloostergebouwen presenteert, om in de sfeer te blijven: monnikenwerk!
Ik had het heel mooi gevonden als het Gelders Archief in archiefstukken meer had kunnen bijdragen aan deze tentoonstelling, maar wij bezitten helaas maar één stuk van het Agnietenklooster. Ik moest terug denken aan hoe ik destijds voor mijn promotie onderzoek deed in het Leidse stadsarchief. Daar is de situatie heel anders dankzij archivaris avant la lettre Jan van Hout. Deze stadssecretaris behoedde de archieven van de middeleeuwse kloosters en conventen voor de ondergang. Hoewel voor het zestiende eeuwse Leidse stadsbestuur het bewaren van eigendomsbewijzen voldoende was, had hij oog voor het historische belang en zo bleven grote delen van de archieven behouden. In Arnhem moeten we het dus doen met de handschriften die zijn overgeleverd, maar gelukkig hebben die veel te bieden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten