woensdag 13 april 2011

Youtube en archieven

Youtube is een mooi medium. In combinatie met Facebook gebruik ik het al langer om vrienden en familie te attenderen op mooie muziek en interessante beelden. Met het programma Free Studio van Dvdvideosoft zijn bestanden bovendien tot mp3 te converteren en via mijn Ipod af te luisteren.
Ik heb me nog verre gehouden van het uploaden van video: mijn privé filmbestanden zijn voor een kleine kring bestemd, niet voor het world wide web!
Voor het Gelders Archief zie ik verschillende mogelijkheden, maar dan vooral in de promotionele sfeer. Toegankelijk maken van onze filmbestanden via Youtube is onbegonnen werk. Per keer kun je maar tien bestanden uploaden, die mogen niet groter zijn dan 2 GB en niet langer duren dan 15 minuten. Maar heel zinnig is het natuurlijk om enkele videobestanden te plaatsen en langs die route reclame te maken voor de beelden die wij beheren en die via onze site bekeken kunnen worden. Ook kunnen we activiteiten van het Gelders Archief langs deze weg bekend maken. Nog dit jaar start de bouw van ons nieuwe pand aan de Westervoortsedijk, ik stel me voor dat we regelmatig met een camera langs gaan en daarna ... uploaden!
Triest is het dat er mensen zijn die denken dat Youtube als filmarchief kan dienen. Ik kwam bijvoorbeeld een bericht tegen waarin iemand informeerde hoe hij in contact met Youtube zou kunnen komen. Hij had zijn originele familiefilms vernietigd in de overtuiging dat Youtube die wel voor hem zou bewaren... Nee dus!
Tenslotte, interessant is is de tool ContextMiner. Die maakt het mogelijk om de geschiedenis van een Youtube video te herleiden tot de eerste, oorspronkelijke upload.

3 opmerkingen:

  1. Hier nog een goed idee: Life in an archive! ;-)

    Heb je trouwens de link naar het bericht van die persoon die dacht dat YouTube z'n oude familiefilmpjes wel zou archiveren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima idee!
    Dit is de link: http://www.google.com/support/forum/p/youtube/thread?tid=6c7808be1fec2daf&hl=en

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In vermomming toch nog een #Ding. Heb hem direct aangemeld als afgerond ;-) Het mooie van Youtube vind ik persoonlijk de embed-functie. Sommige mensen gaat dat nog lang niet ver genoeg, zie bijvoorbeeld link-vrij. Degenen die dacht dat You-tube zijn filmpjes had bewaard is ook ooit eens op een studiezaal verschenen in de volste overtuiging dat alle films die gemaakt worden door al die camera's die overal hangen ook wel door de overheid bewaard werden, en met de vraag of hij zijn familiegeschiedenis even mocht inzien.
    Het idee om een spoor uit te zetten dat leidt naar meer lijkt me er een om vast te houden voor de vraag met welke dingen we echt iets willen gaan doen als organisatie!

    BeantwoordenVerwijderen